JANTUNG HATIKU

Amalan Ibu Mengandung.....

~~cool sikit dah ni~~~


Nak share kat sini ....aku dapat ni pun dari best friend aku jugak....bestfriend aku dapat pulak dari mak cik dia...mak cik dia dapat dari mana aku tak sempat tanya...


Mungkin dah ramai yang tahu...bukan bakal ibu or ibu2 or sape je la mesti dah tahu jugak kan...
Tapi aku nak share jugak ...3 amalan yang di bawa oleh anak Adam itu salah satu nya adalah ilmu yang dikongsinya...betul tak????
Kalau betul angkat tepuk tangan...weeeeee


Ini merupakan pengalaman aku yang pertama iaitu mengandung...bukanlah makna sebelum ni aku tak amalkan,cuma bila dah mengandung ni kena la selalu kita amalkan...bukan takat kita bagi janin kita ni dengar melalui MP3 ke..cd or whatever lar.....tapi kalau ibu tu sendiri membacanya lagi molek kan...
fuhhhh...banyak pulak aku membebel ni...k la...


Ni minggu kehamilan tau,kalau tak ngandung pun boleh baca jugak...jangan bila dah sakit baru nak ingat DIA ...


Minggu 16 - 23 - surah Yusuf
Minggu 24 - 35 - surah Luqman
Minggu 36 sampai lah cukup term - surah Mariam


Dari mak cik bestfriend aku ni...dia memang amalkan ...tup2 yang lahir tu o mak ai...comel,cun..dan senang je proses kelahiran dia...alhamdulillah
kita kena ikhtiar kan..semua nya dari-Nya...mak cik bestfriend aku ni digelar mak andak(sory mak andak interprem kat sini pulak)sejak kenal dengan dia..macam2 petua dia bagi...fuhhh..korang kalau tak terlayan mulut dia memang laju dari peluru hidup tu...huhu..tapi hati dia baik...korang nak petua ape..anak ade lesung pipit,anak dengar kata kita..haaaa..macam-macam ada..(pinjam tagline Astro jap)
Bestfriend aku sendiri ni pun sama2 tengah ngandung cam aku jugak..cuma dia cepat sebulan dari aku..ye la dia kawen pun awal sebulan dari aku kan..takkan lar aku nak potong trip pulak kan..haha...
Bestfriend aku @Zakiyah Samsuri...thank you friend...


Malam tadi tak boleh tidur..perut sakit sangat..aku takut...ye lar dah la tido sorang2..tak kan aku nak kacau abg n kakak ipar aku pulak...mak abah pulak dok umah sebelah..sakit Allah je yang tahu..sepanjang malam aku nangis je...Aku bangun g toilet pelan-pelan..ambil wuduk pastu solat...alhamdulillah...kurang sikit sakit dia...
aku cakap dengan Along .."duduk diam2 ye..nanti kita jumpa Abah minggu depan.....jangan nakal2 ummi sakit ni"...setiap malam sebelum tidur memang aku cakap dengan dia,walaupun doktor kata dia akan dengar bila kandungan dah usia 21 minggu..tapi malam tadi tak sempat cakap,sebab aku terlelap lepas baca Yasin...erm...merajuk kot Along dengan Ummi dia...


Psss..Penyudahnya aku lambat sampai opis hari ini,sampai kena warning ar ngan Bos...wei..kalau aku sihat ko tak tanya pun kenapa aku datang awal kan...(hehe ade ke patut nak tanya kalau dah datang awal kan hahaha...mari kita sedapkan hati kita..ibu2 harus positif...riang selalu...tabah hati..dah yang penting jangan sakit hati.....hahaha)

~~~sampai sini..lain kali jumpa lagi~~~

Tiada ulasan: